سیستم LMS چیست؟

سامانه آموزش مجازی (Learning Management System) نرم‌افزاری است که امکان آموزش آنلاین را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند. مواد آموزشی که در این سامانه استفاده می‌شود، به صورت چندگانه شامل آزمون، محتوای ویدیوئی و مواد آموزشی خودساخته است. در واقع به وسیله این نرم‌افزار نه تنها می‌توانید محتوای آموزش مجازی تهیه کنید، بلکه می‌توانید دانش‌آموزان را در فرآیند یادگیری پیگیری کرده و از پیشرفت آنها گزارش تهیه کنید.
دانش‌آموزان با ثبت‌نام در دوره‌های آموزش مجازی در سامانه LMS می‌توانند در هر زمان از طریق کامپیوتر و دیگر ابزارهای الکترونیک به مواد آموزشی دسترسی پیدا کرده و روند یادگیری را منطبق با سرعت خود پشت سر بگذارند.
این امر مزایای زیادی دارد از جمله این که:
۱- نیازی به حضور فیزیکی همه شرکت کنندگان در یک مکان نیست.
۲- برای سازمان‌های بزرگ که در سراسر ایران شعبه دارند، می‌توان یک برنامه آموزشی واحد را اجرا کرد.
۳- دانشجویان شهرستان ها می‌توانند از همان کیفیت و همان کلاس درس برگزار شده در تهران استفاده کنند.
۴- زمان استاد و فراگیران برای رفت و آمد و حضور در کلاس تلف نمی شود.
۵- امکان تصحیح آنلاین تکالیف و نمرده دهی آنلاین وجود دارد.
۶- منابع بسیاری از طریق اینترنت، می‌توانند بین اساتید و دانشجویان جابجا شوند.

سیستم cms چیست؟

سامانه مدیریت دوره (Course Management System) ابزاری است که می‌توان از آن برای مدیریت تمامی اطلاعات دوره آموزشی استفاده کرد. این به عنوان بخشی از سامانه مدیریت آموزش (TMS) است که به بارگذاری جزئیات دوره‌ها می‌پردازد، بنابراین می‌توانید به راحتی پیگیری و برنامه‌ریزی کل دوره را از یک مکان انجام دهید.
مزایای استفاده از سی ام اس عبارتند از :

همه اطلاعات دوره در یک جا ذخیره می‌شود

به جای کار کردن با سیستم‌ها یا اسناد مختلف برای پیگیری تمامی جزئیات دوره، CMS شما را قادر می‌سازد تمامی جزئیات دوره را در یک سیستم بارگذاری کنید. این یعنی به راحتی می‌توانید همه چیز را پیگیری کنید و هر زمان که نیاز است، ویرایش انجام دهید، چرا که این تنها نسخه‌ای از داده‌هاست که با آن کار می‌کنید.
همچنین بدان معناست که هر کس از اعضای تیم شما می‌تواند به راحتی به اطلاعات دوره دسترسی داشته باشد و بداند که همه با یک سند کار می‌کنند، درنتیجه سردرگمی ناشی از استفاده از نسخه‌های چندگانه پیش نمی‌آید.

با وبسایت شما ادغام می‌شود

اگر سامانه مدیریت دوره را به عنوان بخشی از سامانه مدیریت آموزشی در اختیار دارید، باید قادر باشید سامانه مدیریت آموزشی را با وبسایت خود ادغام کنید، که این به شما اجازه می‌دهد همه اطلاعات دوره را در وبسایت قرار دهید، بدون آنکه مجبور باشید آنها را جداگانه بارگذاری کنید.
این سبب صرفه‌جویی در زمان و تلاش برای تیم شما می‌شود و ریسک خطای انسانی و فراموش کردن بارگذاری اطلاعات در تمام جاهایی که ذخیره شده را کاهش می‌دهد. هر زمان که ویرایشی روی TMS انجام می‌دهید، به طور اتوماتیک روی سایت نیز اعمال می‌شود، بنابراین مشتریان شما همیشه به اطلاعات به روزشده دسترسی دارند.

برنامه‌ریزی منابع و مربیان

نه تنها می‌توانید همه اطلاعات درباره دوره را ذخیره کنید، بلکه می‌توانید چیزهایی چون منابع، مربیان و کلاس‌های درس را نیز برای دوره مشخص کنید تا مطمئن شوید هر چیزی که برای موفقیت در دوره نیاز دارید را در اختیار دارید.
به سادگی پرونده همه منابع و مربیان را بارگذاری کنید، بدین صورت هر زمان برای دوره برنامه‌ریزی کنید، قادر خواهید بود از منابع و چیزهای در دسترس دست به انتخاب بزنید. این از جستجوی چندباره پیشگیری می‌کند، زیرا هرآنچه برای دیگر دوره‌ها اختصاص داده شده، برای انتخاب در دسترس قرار نخواهد گرفت.