آموزش یا یادگیری تعاملی رویکردی است که به دانش آموزان در درگیر شدن بیشتر با مطالب و ماندگاری بیشتر آن ها کمک می کند. با استفاده از یک تکنولوژی آموزشی یا بدون آن، یادگیری تعاملی کمک می کند تا مهارت های تفکر انتقادی و حل مسئله در دانش آموزان تقویت شود.
مشخص است که آموزش به طور مداوم در حال تغییر است. امروزه دیگر انتظار نمی رود که دانش آموزان پشت یک میز نشسته و از سخنرانی یک استاد یادداشت بردارند. یادگیری تعاملی حال حاضر از شبکه های اجتماعی در طراحی و ارائه دوره آموزشی در بستر سامانه های آموزش مجازی استفاده می کند. یادگیری تعاملی در نتیجه رشد بی اندازه در استفاده از تکنولوژی های دیجیتال و ارتباطات مجازی، به ویژه توسط دانش پذیران، گسترش یافته است. امروزه دیگر استفاده از تکنولوژی تعاملی و یادگیری تعاملی بخشی جدایی ناپذیر از آموزش تکمیلی است، همانند مداد و کاغذ برای نسل های گذشته.

اجزای یادگیری تعاملی

رسانه های اجتماعی

جنبه اجتماعی شدنِ آموزش در قالب رسانه های دیجیتال شخصی در حال تکامل است. فراگیر بودن شبکه های اجتماعی، میلیون ها نفر از دانش آموزان را به یک جامعه مجازی بزرگ متصل کند که در آن اطلاعات به طور متقابل میان دانش آموزان و معلمان به طور یکسانی تبادل می شود. در این بین سامانه های آموزش مجازی نیز نقش بسزایی را ایفا می نمایند. این انفجار از اجتماعی شدن به نوعی به گسترش آموزشی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد، کمک می کند. جایی که شرکت کننده ها دسترسی بی نظیری به دانش دارند، چه معلم ها و چه دانشجویان.

یادگیری تعاملی با انجام بازی

بازی و کاربرد آن در آموزش این است که دانش آموزان را با مفاهیمی بازی های تعاملی اجتماعی در دنیای مجازی آشنا و آن ها را درگیر کند. بازی ها علاوه بر ویژگی های جذب و درگیر کردن دانش آموزها، توانایی آن ها را در آموزش مهارت های حل مسائل حل نشده،  همکاری و دیگر مهارت های بین فردی ارزشمند هدف قرار می دهد.

پیاده سازی یادگیری تعاملی

مفهوم اصلی آموزش از راه دور این است که دنیای واقعی را به محیط یادگیری تبدیل کنیم. در این محیط، هدف و وظیفه مربی، کمک به تسهیل جذب دانش از طریق تجربیات یادگیری مجازی و واقعی است. یکی از موانع آموزش از راه دور، عدم وجود ارتباط چهره به چهره است. تکنولوژی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از طراحی دوره آموزش آنلاین، سعی کرده است این نقص را چه در آموزش های مجازی همزمان و چه آموزش مجازی غیرهمزمان جبران کند.
برای ارائه محتوای آموزش مجازی همزمان، به طور معمول فن آوری هایی مانند ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس استفاده می شوند. برای ارائه محتوای آموزش مجازی ناهمزمان، طراحان دوره از انواع مجموعه های نرم افزاری بر بستر سامانه های آموزش مجازی استفاده می کنند.

ویدئو کنفرانس

اهمیت یادگیری تعاملی

تا پیش از این، در مقاطع ابتدایی، اکثر مدارس تنها چند کامپیوتر داشتند که در اتاق کامپیوتر قرار داشتند و تنها در زمان های خاصی می توانستند از آن استفاده کنند. سبک آموزشی هم به طور کلی به صورت سخنرانی های معلم محور بود که شامل کلی کاغذ و البته تخته سیاه، گچ و تخته پاک کن بود. با این حال، اکنون همه چیز بسیار متفاوت شده است. بچه های الان پیشرفته هستند و در یک محیطی که از فن آوری غنی شده است بزرگ می شوند. در زمانی که آن ها در پایه های تحصیلی ابتدایی هستند دیگر کلاس های مبتنی بر تخته سیاه هستند خیلی جذابیت و کارآیی ندارد. اگرچه یادگیری غیرفعال هنوز هم وجود دارد، اما در حال حاضر اکثر مدارس یادگیری تعاملی را انتخاب می کنند.
تنها با یک لپ تاپ، اتصال به اینترنت، پروژکتور، وب کم و ابزار مناسبی مثل نرم افزار ادوبی کانکت یا یک نرم افزار آموزش مجازی LMS می تواند دانش آموزان را با معلم هایی از سراسر جهان متصل کند. با استفاده از این ابزارها، دانش آموزان می توانند با معلم های خود ارتباط برقرار کنند، همچنین با این ابزار می توانند از تماشای یک ویدئوکنفرانس لذت ببرند و در بحث و گفتو گو شرکت کنند. علاوه بر این، می توانند روی پروژه ها یا اسناد مشترک از کامپیوتر یا تبلت های خودشان کار کنند. همه این ها به دانش آموزان کمک می کند تا مهارت های ارتباطی و همکاری خود را تقویت کنند که بی شک در مراحل بعدی زندگی آن ها سودمند خواهند بود.
یادگیری تعاملی برای معلم ها فرصتی را فراهم می کند تا جلسه آموزش را بسیار سرگرم کننده جلوه دهند. آن ها می توانند موقعیت های را کمی رقابتی کنند، می توانند از طریق بازی های تعاملی آموزش دهند. ابزارهای زیادی وجود دارد که فرصت و امکان ایجاد محتوای دیجیتال را برای دانش آموزان فراهم می کند و به قوه تخیل و تصور آن ها پر و بال می دهد. ارائه، پوستر، ویدئو و وبلاگ چند نمونه از راه های زیادی است که دانش آموزان می توانند برای ارائه کار خود در قالب دیجیتال استفاده کنند.
رفتن به سمت آموزش مجازی نیز یکی از راه های موثر در ایجاد رویکرد یادگیری تعاملی برای دانش اموزان است. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از موسسات آموزشی، برای پیاده سازی یک سیستم آموزش الکترونیکی بهینه و موثر، به سمت شناخت بیشتر ابزارهای آموزش مجازی می روند. با تولید یک محتوای الکترونیکی جذاب و استفاده از تالارهای گفت گو در سیستم آموزش الکترونیکی، می توان با سرعت بیشتری به تمام اهداف یادگیری تعاملی رسید.