با استفاده از xblock ها میتوان سوالات دلخواه با امکانات ویژه ایجاد کرد

 

 

مشخصات XBlock یک معماری مؤلفه است که به منظور تسهیل ایجاد تجربیات آموزشی جدید آنلاین طراحی شده است. XBlock توسط edX توسعه داده شد که تمرکز آن بر آموزش است، اما این فناوری را می توان در برنامه های کاربردی تحت وب که نیاز به استفاده از چندین مؤلفه مستقل و نمایش آن مؤلفه ها در یک صفحه وب دارند استفاده کرد. یک توسعه‌دهنده XBlock نیازی به دانلود و اجرای کل پشته توسعه‌دهنده edx-platform یا دانستن چیزی در مورد فناوری‌هایی که edX برای ارائه زمان اجرا XBlock استفاده می‌کند، ندارد. در عوض، توسعه‌دهندگان XBlock که با edX می‌نویسند، می‌توانند از xblock-sdk کار کنند و کارهای خود را بر روی هر پلتفرمی که با XBlocks سازگار است اجرا کنند. در برنامه‌های آموزشی، XBlocks را می‌توان برای نمایش مشکلات فردی، متن و ویدیوهای قالب‌بندی شده تحت وب، شبیه‌سازی‌ها و آزمایشگاه‌های تعاملی یا تجربیات یادگیری مشترک استفاده کرد. علاوه بر این، XBlockها قابل ترکیب هستند و به توسعه دهندگان XBlock اجازه می دهند تا نمایش سایر XBlock ها را برای نوشتن درس ها، بخش ها و کل دوره ها کنترل کنند.

پلتفرم edX یک زمان اجرا XBlock است و edX در حال حاضر بیشترین پشتیبانی را برای توسعه کتابخانه و مشخصات XBlock ارائه می کند. برنامه نویسانی که از devstack edx-platform به جای xblock-sdk برای توسعه XBlock استفاده می کنند، باید مطمئن شوند که XBlock آنها به طور کامل با مشخصات XBlock مطابقت دارد قبل از استقرار در سایر زمان های اجرا XBlock. به طور خاص، XBlocks باید هر گونه خدمات ارائه شده توسط edx-platform را که ممکن است زمان اجرا سازگار با XBlock دیگر ارائه نکند، بسته بندی کند.

پلتفرم edX در حال حاضر مجموعه بزرگی از XBlocks را در مخزن اصلی خود دارد که در دسترس توسعه دهندگان دوره است. این XBlockها شامل محتوای HTML، ویدیوها و مشکلات تعاملی است. پلتفرم edX همچنین شامل بسیاری از XBlockهای تخصصی مانند ابزار Google Drive Files و مقدمه ای برای ارزیابی پاسخ باز است. برای اطلاعات بیشتر، XBlocks و edX Platform را ببینید.

توسعه دهندگان می توانند با نصب یک XBlock در نمونه Open edX خود، از میان عملکردهای توسعه یافته توسط جامعه Open edX انتخاب کنند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با توسعه XBlock جدید با استفاده از XBlock API پشتیبانی‌شده، عملکردهای جدید یا مناسب را برای استفاده در زمان‌های اجرا XBlock ادغام کنند.

XBlockها مانند برنامه های وب مینیاتوری هستند: حالت را در یک لایه ذخیره سازی حفظ می کنند، خود را از طریق view ها ارائه می کنند و اقدامات کاربر را از طریق کنترل کننده ها پردازش می کنند. XBlockها با برنامه های کاربردی وب تفاوت دارند زیرا آنها فقط یک قطعه کوچک از یک صفحه وب کامل را ارائه می دهند. مانند تگ‌های <div> HTML، XBlocks می‌تواند مؤلفه‌هایی را به کوچکی یک پاراگراف متن، یک ویدیو، یا یک فیلد ورودی چند گزینه‌ای یا به بزرگی یک بخش، یک فصل یا کل دوره نمایش دهد.

ایکس بلاک های مختلفی را edx برای استفاده در اختیار کاربران قرار داده

برای مثال :