فرصتی برای تمرین بگذارید

دانشجویان باید مطالب تمرین کنند تا آن را واقعا بفهمند. مطالعات زیادی شده که اهمیت این موضوع را نشان می دهد. تحقیقات نشان می دهد که حتی یک تمرین بازیابی ساده، که دانشجوها فقط باید مطلبی را که قبلاً یاد گرفتند را تکرار کنند، یادگیری بسیار بهتر انجام می شود.

پس خوب است در حین ضبط یک فیلم از دانشجو بخواهیم که فیلم یا فایل صوتی را متوقف کند تمرینی را انجام دهد و مجدد آن را اجرا کند. و یا در پایان هر فیلم یک کار عملی یا تمرین تدارک ببینیم و از دانشجو بخواهیم که قبل از تماشای فیلم بعدی حتما این موارد را انجام دهد. بسیاری از سایت های حرفه ای آموزش آنلاین، این امکانات را به صورت رایگان در اختیار اساتید قرار می دهند.

از زمان بندی های مناسب استفاده کنید

شما باید یک تجربه ی واقعی ایجاد کنید. کلاس در یک روز معین شروع شود. زمان بندی این فیلم ها باید معقول و منطقی باشد. در آموزش آنلاین بسته به محتوای درس و سن مخاطبان درس های مجازی می توانند هر روز یا هفته ای برگزار شوند. برای اینکار از وبینار هم می توانید استفاده کنید.

از سیستم های نمره دهی استفاده کنید

شما باید تکلیف های واقعی بدهید که دانشجویان  نمره های واقعی بگیرند. شما می توانید از مخاطبان بخواهید تا جواب سوال ها را برای شما ارسال کنند بعد آن ها را به صورت ماشینی با استفاده از نرم افزار های مختلف یا با کمک خود دانشجویان آن تکالیف را تصحیح کنید. اگر از قالب های آماده ی سایت هایی مانند کورسرا استفاده کنید همه چیز برای شما از قبل آماده است.

مدرک معتبر آموزش آنلاین بدهید

در کورسرا این اتفاق می افتد که در پایان دوره، دانش آموزان مدرک آموزش آنلاین می گیرند. آن ها می توانند این مدرک را به کارفرمای آینده شان ارائه کنند و شغل بهتری بیابند، دانشجویان زیادی در کورسرا همین کار را کردند. برخی دانشجویان مدرک آموزش آنلاین را گرفتند و آن را به موسسه ی آموزشی که در آن درس می خواندند ارائه کردند و به ازای آن واحد دانشگاهی گرفتند. پس این دانشجویان واقعاً چیزی معنی دار در ازای وقت و تلاششان از این کلاس ها می گرفتند.

از فیلم ها و تدریس طولانی پرهیز کنید

در آموزش آنلاین باید از حالت یکنواخت سخنرانی یک ساعته خارج شویم. می توانید مثلاً مطالب را به چند قسمت تقسیم کنید، به طوریکه قسمت های هشت تا ۱۲ دقیقه ای داشته باشید، مثلا یک تدریس یک ساعته را به ۵ قسمت ۱۲ دقیقه ای تبدیل کنید که هر یک به طور منسجم موضوعی را عرضه می کنند. دانشجوها می توانند این مطالب را به صورت های گوناگون بسته به پیش زمینه شان، مهارت هایشان یا علایقشان دنبال کنند. مثلاً ممکن است برای برخی دانشجوها کمی مطالب مقدماتی مفید باشد که بقیه ی دانشجوها ممکن است از قبل بدانند. ممکن است برخی دانشجوها به مطلب تقویتی خاصی علاقه داشته باشند و بخواهند شخصاً آن را پیگیری کنند. پس شکل و قالب این کلاس ها به ما امکان می دهد از حالت یک اندازه برای همه دور شویم، و به دانشجوها اجازه می دهد که برنامه ی درسی شخصی تری را دنبال کنند.

آموزش آنلاین

زمینه ای برای ارتباط دانشجویان با یکدیگر فراهم کنید

هرچه ارتباط مخاطبان شما باهم بیشتر شود آن ها بهتر می توانند مطالب را یاد بگیرند. فرض کنید در نیمه ی شب برای کسی سوالی پیش آمده شاید یکی دیگر از مخاطبان شما که این موضوع را بلد است در همان لحظه بیدار باشد و بتواند جواب دوستش را بدهد بدون اینکه مزاحمتی برای شما ایجاد شده باشد پس حتما زمینه ی پرسش و پاسخ دانشجویان از یکدیگر را فراهم کنید. جالب اینجاست که گاهی ممکنی است خود مخاطبان بدون اطلاع شما گروه علمی تشکیل دهند و به یادگیری بپردازند.

حتما با استفاده از بازخورد ها و نتایج آزمون، روش تدریس خود را تحلیل کنید

مزیت جالب آموزش آنلاین است که شما می توانید با استفاده از نرم افزار های گونان از کیفیت کار خود با خبر شوید. به راحتی ایرادات کار خودتان و مشکلات دانشجویان را بفهمید و به اصطلاح آنالیز کاملی روی روش تدریس خودتان انجام دهید.شما می توانید این داده را استفاده کنید تا به پرسش های اساسی پاسخ دهید مثل اینکه راه کارهای خوب یادگیری مؤثر در برابر نامؤثر کدامند. بازهم تکرار می کنم اگر از سایت های میزبان تخصصی استفاده کنید همه ی این زیر ساخت ها آماده است.

درآموزش آنلاین، مخاطب را در گیر بازی کنید

شبیه کاری که فیس بوک می کند. حتما دیده اید که شبکه های اجتماعی شرایطی را فراهم می کنند که افراد بتوانند یکدیگر را تایید کنند. افراد از اینکه مورد تایید دیگران قرار بگیرند خیلی لذت می برند و انگیزه ی بیشتری برای انجام کارها دارند. شما هم در آموزش آنلاین باید کاری کنید که دانشجویان امتیاز جمع کنند. و بتوانند به دیگران امتیاز بدهند.