۱- محدودیت اینترنت در نقاط مختلف کشور، نابسامانی در پهنای باند

آموزش مجازی در بستر اینترنت این روزها به یکی از کلیدی‌ترین راه‌حل‌ها برای پیشبرد آموزش در ایران تبدیل شده است. این ابزار کارآمد توانسته در نهایت پا به آموزش و پرورش نیز بگذارد و یک راه ارتباطی سریع و کارآمد را میان دانش آموزان و معلمان ایجاد کند. دانش آموزانی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند گاهی با اختلال در سرعت اینترنت مواجه می شوند. این موضوع ممکن است در ساعت های شلوغ مصرف یا در نقاط خاصی از شهر اتفاق بیفتد و بر روند یادگیری آن ها تاثیرگذار باشد. اما آیا همه دانش آموزان در شهرهای شلوغ زندگی می کنند؟

واقعیت این است که درصد بسیاری از محصلان، ساکن روستاها و نقاط دورافتاده هستند. و حتی امکان استفاده از آموزش های آنلاین ابتدایی نیز برای آن ها فراهم نیست. همچنین آموزش آنلاین برای بسیاری از آن ها عملا ممکن نیست. زیرا درصد زیادی از این دانش آموزان گوشی هوشمند مناسب برای برقراری ارتباط ندارند.

۲- مرحله دشوار رفع اشکال به صورت غیر حضوری

یکی از دشوارترین مراحل برای دانش آموزان به ویژه در پایه های متوسطه، مرحله رفع اشکال است. اگرچه در کلاس مجازی فرصتی جداگانه برای سوال و جواب در نظر گرفته شده، اما نمی تواند جایگزین رفع اشکال به صورت حضوری باشد. در کلاس های حضوری فرصت بیشتری برای برطرف کردن ابهامات وجود دارد. به همین دلیل از لحظه خرید کتاب درسی و ارائه مباحث مورد نظر، معلم با دانش آموزان ارتباط مستقیم دارد. این موضوع باعث می شود که مباحث صریح تر انتقال یابند و اشکالات با سرعت بیشتری رفع شوند.

در کلاس مجازی پاسخ ها ممکن است کوتاه تر از معمول و با توجه به فرصت کم کلاس آنلاین باشد. این مسئله باعث سردرگمی دانش آموزان شده و درنهایت او را با کوهی از مشکلات ریز و درشت درسی مواجه می کند.

۳- مدیریت دانش آموزان در کلاس مجازی، راه پرپیچ و خم معلمان و والدینمحدودیت‌های آموزش مجازی در ایران

شیطنت دانش آموزان پشت نیمکت های مدرسه، واکنشی طبیعی به ویژه در پایه های پایین تر تحصیلی است. با این حال چارچوب ها و قوانین تعریف شده در کلاس های حضوری، فرایند مدیریت کلاس را برای معلمان ساده تر کرده است.

کلاس مجازی اگرچه قوانین مشخصی دارد، اما نمی تواند به نظم و دقت کلاس های حضوری برگزار شود. در این شرایط معلمان و والدین قوانین پیچیده تر و سختگیرانه تری برای دانش آموزان ایجاد کنند تا آن ها را ناچار به دنبال کردن مباحث کلاس درسی کنند. این شیوه سختگیرانه ممکن است پس از مدتی باعث ایجاد دلزدگی دانش آموزان از درس شود.

۴- ضعف در کار گروهی دانش آموزان، نتیجه زندگی در پشت خطوط اینترنت

یکی از نگرانی هایی که والدین در دوران آموزش مجازی دارند، ارتباطات دانش آموزان در دنیای واقعی است. حضور در مدرسه و ارتباط با دیگر بچه ها، باعث تقویت روحیه تیمی و بالا رفتن عزت نفس در دانش آموزان می شود. این عامل می تواند در پیشرفت تحصیلی آن ها نیز موثر باشد.

کلاس مجازی فرصت این دیدارها و تعاملات را از بچه ها سلب کرده است. به همین دلیل والدین با یک نگرانی تازه درباره توانایی برقراری ارتباط کودکان با یکدیگر مواجه شده اند. مشکلاتی که از مهم ترین چالش های آموزش مجازی برای دانش آموزان و والدین است.

۵- ضعف زیرساختی در آموزش آنلاین، معلمان بی تجربه در آموزش مجازی

معلمان و مدرسان زبده در آموزش و پرورش، اغلب تجربه کار در آموزش آنلاین را ندارند. این موضوع باعث می شود تا در بسیاری از موقعیت ها، واکنش درست را نداشته باشند. ضعف آموزش در کلاس مجازی باعث می شود تا هم معلمان و هم دانش آموزان، از برگزاری این کلاس های آنلاین دلسرد شوند. نتیجه این چرخه، دشوار شدن کار والدین در رفع اشکال فرزندان در آموزش خانگی است.

کلاس های آموزشی مجازی دانش آموزان، فرصت یا تهدید؟

آموزش آنلاین سابقه جدی و طولانی در ایران ندارد. به همین دلیل است که در ابتدای این راه با چالش های متفاوت و بزرگی در آن روبرو هستیم. با این حال اگر شما هم یکی از والدین نگران هستید، بهتر است پیش از هرچیز آرامش را به فرزندانتان منتقل کنید و به او برای شرکت در کلاس های آنلاین انگیزه بدهید.

یکی از مزایای شبکه های اینترنت این است ک می توانید در کمترین زمان ممکن بهترین منابع را در اختیار داشته باشید. بنابراین اگر نگران تهیه منابع درسی کارآمد برای فرزندتان هستید، می توانید بهترین کتاب های درسی و کمک درسی را از بانک کتاب مارکا تهیه کنید. فروشگاه آنلاین کتاب مارکا می تواند یک همراه معتمد برای تهیه منابع ارزشمند درسی برای فرزندانتان باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مارکا کتاب مراجعه کنید تا در کمترین زمان ممکن، کتاب موردنظر خود را در دست داشته باشید و یکی از مهم ترین چالش های آموزش مجازی را برای دانش آموزان خود رفع کنید.