بزرگترین مزیت پیشرفت تکنولوژی در حوزه آموزش، به کارگیری و کاربرد کامپیوتر در مدارس و به طور ویژه در مدارس هوشمند بوده است. در مطالب قبلی در مورد مدرسه هوشمند توضیح دادیم و نشان دادیم که استفاده از تکنولوژی های مدرن در حوزه آموزش تا چند تازه می تواند موثر و چشمگیر باشد. اما یکی از مهمترین ابزارها در آموزش، کامپیوترها هستند که علیرغم تولید ابزارهای هوشمند دیگر مانند گوشی و تبلت، هنوز هم اهمیت خود را از دست نداده اند.

با توجه به این موضوع، برخی از مزایای کاربرد کامپیوتر در مدارس هوشمند را توضیح خواهیم داد که به طور مستقیم روی روند آموزش و پیشرفت آینده آنها تاثیر گذار است.

مدرنیزه کردن آموزش با استفاده از کامپیوتر در مدارس

آموزش از طریق گنجاندن فناوری و رایانه ها برای دانش آموزان بسیار ساده تر است و به معلمان کمک می کند تا نحوه برنامه ریزی و تدریس دروس را به شکل مناسب انجام دهند. اصولاً دانش‌آموزانی که از رایانه استفاده می کنند، علاوه بر آموزش های درسی خود، اصول کار با کامپیوتر و رایانه را یاد می گیرند و به مرور زمان در مهارت‌های کاربردی هم تقویت میشوند.

نکته جالب تر در مورد کاربرد کامپیوتر در مدارس این است که دانش‌آموزان به جای تعطیل کردن کتاب‌های درسی سنگین و بی‌خیال شدن آنها، می توانند به شکل های مختلف در وب سایت ها در مورد آنها تحقیق کنند و این به تقویت آنها کمک می‌کند. ضمن اینکه می توان از کامپیوتر در آموزش های تصویری مدرن هم استفاده کرد.

بهبود عملکرد دانش آموزان

یکی از اصلی ترین دلایل راه اندازی مدارس هوشمند، استفاده از تکنولوژی های پیشرفته در توسعه تحصیلی دانش آموزان بوده است. تحقیقات نشان داده دانش‌آموزانی که از رایانه استفاده می کنند، تمایل بیشتری برای حضور در مدرسه دارند و حتی عملکرد آنها نسبت به دانش آموزانی که از کامپیوتر استفاده نمی کنند بهتر است. درکنار دریافت نمره های بالاتر در امتحانات، دانش آموزان همچنین عنوان می‌کنند که در صورت استفاده از کامپیوتر، احساس می کنند که بیشتر در درس و کار خود درگیر هستند.

کاربرد کامپیوتر در مدارس هوشمند می‌تواند منجر به ایجاد تمایل در دانش آموزان برای انجام کارهای خود در منزل شود و با سایر دانش آموزان به دنبال پروژه های مشارکتی باشند. این در حالی است که تمام تمرکز آنها روی مطالب درسی بوده و با علاقه بیشتری آن ها را دنبال می کنند.

یادگیری مهارت های شغلی

هیچ کسی نمی‌تواند منکر نقش مهم و اساسی رایانه ها در دنیای تجارت مدرن شوند و حتی در بسیاری از ابتدایی ترین شغل ها، شاهد استفاده از فناوری‌های مدرن و رایانه‌ها هستیم. آموزش دانش آموزان در مورد استفاده از کامپیوتر به آن ها کمک می کند تا خود را برای هر نوع شغل ممکن مدرن آماده کنند و این آمادگی را داشته باشند که نسبت به نیازهای بازار پاسخی مناسب انجام دهند.

وقتی که برای کاربرد کامپیوتر در مدارس هوشمند برنامه ریزی میشود، آموزش هایی در مورد استفاده از کامپیوتر ها در برنامه های اداری، در ارائه مطالب درسی و همچنین در استفاده از برنامه های مختلف به آن ها داده می شود. ضمن اینکه ممکن است در مورد زبان های برنامه نویسی مانند جاوا هم به آنها آموزش هایی داده شود که به عنوان آموزش های مقدماتی و پایه در گام های بعدی آموزش خود از آنها استفاده کنند.

بالا رفتن آمار بهره وری و بازدهی

رایانه‌ها فرایند یادگیری را بسیار ساده تر و کارآمد تر می‌کنند و به دانش آموزان ابزارها و روش هایی آموزش می دهند که در ارتباط آفلاین در دسترس نیست. به عنوان مثال، با وجود کاربرد کامپیوتر در مدارس هوشمند دانش آموزان امکان گرفتن نمرات و برنامه های درسی خود را به صورت آنلاین دارند. ضمن اینکه دانش آموزان می‌توانند از پلتفرم های مختلف مانند ایمیل یا سیستم عامل های آموزشی برای ارتباط مستقیم با معلمان خود استفاده کنند.

دانش آموزان همچنین می توانند کار خود را از خانه یا هر جای دیگری برای معلمان خود ارسال کنند و به آنها اجازه می‌دهند که یک پروژه خاص را خارج از محدودیت های ساعت مدرسه به پایان برساند. بنابراین کاربرد کامپیوتر در مدارس هوشمند به دانش آموزان در مورد تعلل و مسئولیت شخصی آموزش میدهند.

جستجو آنلاین با کامپیوتر در مدارس

به کارگیری تکنولوژی های جدید در تحقیقات، آن را تبدیل به یک پروژه ساده و جذاب کرده است. در دهه های گذشته، دانش آموزان و حتی دانشجویان با رفتن به سراغ کتابخانه ها و مطالعه کتاب های قدیمی، اصول اولیه را یاد می گرفتند و در زمینه های مختلف تحقیق میکردند. اما امروزه با یک جستجوی ساده میتوان به بسیاری از کتابها با فرمت دیجیتالی دسترسی داشت و به صورت آنلاین همه آنها را مطالعه کرد.

رشد اینترنت به همراه کاربرد کامپیوتر در مدارس، گزینه های تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مختلف را متنوع تر کرده است. بنابراین دانش‌آموزان بدون اینکه نیازی به حضور در کتابخانه داشته باشند، تنها با چند دقیقه جستجو در وب سایت های مختلف و در منابع اینترنتی، به راحتی به مباحث مختلف دسترسی پیدا می کند و این کار آنها را ساده تر می کند. در حقیقت اینترنت به عنوان یک کتابخانه مجازی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و اطلاعات به دست آورده را می تواند در کلاس ارائه کند. البته نمی توان از خطرات مربوط به برخی از سایت ها چشم پوشی کرد و اهمیت بالایی در تربیت دانش آموزان دارند.

انتقال سریع دانش و مهارت های نوین

اکتشافات و الگوریتم های بسیاری در دنیای مدرن اتفاق افتاده که جهان را خیلی سریع تر کرده و حجم وسیعی از دانش را فراهم آورده است. ارائه سریع دانش یکی از راهکارهای موفقیت در این دنیای مدرن است. هر دانش آموزی که وارد کالج و دانشگاه می شود، باید مهارت کار با کامپیوتر را داشته باشد تا به او کمک کند با سایر دانش آموزان همکاری داشته باشد. بنابراین کاربرد کامپیوتر در مدارس هوشمند به نوعی یک دوره آموزشی قبل از ورود به دانشگاه محسوب می شود.