آموزش هم مانند سایر ابعاد زندگی، با پیشرفت تکنولوژی، شکل تازه ای به خود می گیرد. اما همچنان نسبت به تغییرات صورت گرفته در سایر حوزه ها از سرعت پایین تری برخورد دار است به عنوان مثال شما برای سفر از هواپیما و برای ارتباط از تلفن همراه استفاده میکنید درحقیقت جز به جز زندگی ما به روز شده است طوری که حتی مقایسه زندگی ما در سال ۲۰۱۵ با سال ۱۹۶۵با اینکه فقط ۵۰ سال گذشته تفاوت بسیار زیادی دارد با این وجود وقتی که به سیستم آموزشی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که حتی نسبت به ۵ قرن گذشته هم تغییر چندانی نکرده است.

آموزش مجازی آنلاین چیست؟

در ایران مفهوم آموزش آنلاین و مجازی گاها به جای هم استفاده می شود.در آموزش آنلاین، فیلم یا هر مطلب آموزشی به صورت غیر همزمان در اختیار دانشجو قرار می گیرد.دانشجو می تواند آن را در هر زمانی ببیند و سپس برای رفع اشکال یا پرسش به استاد یا T.A خود مراجعه نماید.البته پرسش هم ممکن است به صورت حضوری یا غیر حضوری (ایمیل یا هر پیام دیگری )به استاد ارسال گردد .اما در آموزش آنلاین، آموزش به صورت همزمان انجام می گیرد.به طور مثال استادی در دانشگاه هاروارد مشغول به تدریس است.دانشجویان دیگری می توانند با سیستم آنلاین به کلاس درس متصل شوند و همزمان از تدریس استاد مربوطه استفاده نمایند.

آموزش مجازی آفلاین چیست؟

هر گونه آموزشی که به غیر از حضور در کلاس درس باشد، نوعی از آموزش مجازی به حساب می آید.به طور مثال آموزش و فرهنگ سازی بستن کمربند ایمنی که در صدا و سیما اجرا می شود.یا فیلم هایی که در شبکه های اجتماعی توسط افراد یا دولت ها به اشتراک گذاشته می شوند (مثبت یا منفی) به نوعی آموزش مجازی به حساب می آیند.

در کشور ما منظور از آموزش مجازی، یادگیری یک درس، یک نرم افزار، یک فن یا یک تخصص در غیر کلاس درس و دانشگاه را آموزش مجازی می گوییم.به طور مثال در سال های قبل که هنوز فیلم های آموزشی به صورت دی وی دی یا سی دی یا دانلود از اینترنت در دسترس همگان نبود، دانشگاه پیام نور با سبک آموزش مکاتبه ای (ارسال کتاب ها و جزوات) اقدام به آموزش افرادی می کرد که وقت لازم برای حضور در کلاس درس را نداشتند.در سال های اخیر دانشگاه تهران و چند دانشگاه دیگر اقدام به پذیرش مجازی دانشجو در برخی رشته ها کرده اند.در این دانشگاه ها، بستری فراهم شده است که از برخی از اساتید که در دانشگاه های خارج از کشور تدریس می کنند به صورت مجازی استفاده شود.

سامانه آموزش مجازی چیست؟

سامانه آموزش مجازی به عنوان ابزاری برای ارائه خدمات هم آموزش مجازی و هم آموزش آنلاین که در بالا تعریف کرده ایم استفاده می شود. سامانه آموزش مجازی شامل امکاناتی مثل تعریف دوره ها و جلسات آنها، امکان برگزاری آزمون های آنلاین، امکان ارسال تمرین از سوی فراگیران و ایجاد بستر ارتباطی بین فراگیران و استاد دوره از طریق تالار گفتگو، ورک شاپ یا ارسال پیام بخاطر اینکه سوالات را مطرح کنند.

در سامانه آموزش مجازی شما می توانید تعدادی از جلسات یک دوره را به صورت فیلم های آموزشی به سیست آموزش مجازی برگزار کنید و همچنین در کنار آن از جلسات آموزش آنلاین برای پرسش و پاسخ استفاده کنید. مدیریت ثبت نام فراگیران، تعریف نقش های آموزشی مثل استاد، مدیر درس، فراگیر یا دستیار استاد مواردی هست که در داخل سامانه آموزش مجازی اتفاق می افتد.

آموزش مجازی آفلاین (غیر همزمان) بهتر است یا آموزش مجازی آنلاین (همزمان)؟

به موارد مختلفی بستگی دارد.اما با توجه به زیر ساخت های ایران، آموزش مجازی بهتر جواب می دهد.در آموزش آنلاین سرعت اینترنت، قطعی برق و موارد دیگری وجود دارد که باعث اختلال در آموزش می شود.همچنین اغلب آموزش های آنلاین بر بستر ادوبی کانکت ایجاد می شود که با تجربه قطع شدن فراگیر اینترنت، دانش آموزان و دانشجویان که در این بستر آموزش می گرفتند به مشکلات بسیاری برخورد کردند؛ اما در آموزش مجازی، دانشجو یا دانش آموز در هر مکان و زمانی می تواند به دیدن فیلم، شنیدن صوت و … بپردازد.همچنین سوالات خود را مطرح کند و به صورت کاملا شخصی جواب بگیرد.پاسخ گویی به این سوالات را می توان در پیام رسان های داخلی مدیریت کرد که در صورت به وجود آمدن مشکلات اینترنت جهانی، در فضای اینترنت ملی به رفع اشکالات و سوالات خود بپردازند.