سایت آموزشی edX در کنار coursera و Udemy از پرمخاطب‌ترین سایت‌های ارائۀ دوره‌های آموزشی آنلاین در جهانه. سایت‌های edx و کورسرا، هر دو با بهترین دانشگاه‌های جهان همکاری دارند و دوره‌هایی ارائه می‌دهند که سطح علمی بالا و مدرک معتبری داره ولی فرق مهمی که دارند اینه که سایت edx غیرانتفاعی (non-profit).

 

open edX، پلتفرمی متن‌باز (open-source) برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشیه تا بتونند به راحتی پا به دنیای آموزش آنلاین بذارند.

 

شاید دلیل اصلی اینکه edX تا الان به اندازۀ کورسرا به تحریم‌ها و بستن دوره‌هاش به روی ایران اهمیت نداده؛ همین موضوع غیرانتفاعی بودن باشه.

 

این ویدیوی کوتاه میتونه شما رو با موسسۀ edX و اهدافش آشنا کنه. 

 چطور کارش رو شروع کرد؟

سایت MITX در سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد و در سال ۲۰۱۲ بود که سایت edX با سرمایۀ ۳۰ میلیون دلاری دانشگاه‌های هاروارد و ام‌آی‌تی با ۷ کلاس از دانشگاه‌های هاروارد، ام‌آی‌تی و برکلی آغاز به کار کرد و تا سال ۲۰۱۳ به ۶۰۰ هزار نفر استفاده‌کننده رسید. امسال این سایت به رقم بالای ۱۴ میلیون نفر استفاده‌کننده در سراسر جهان رسیده است.

 

چه نوع دوره‌هایی در سایت آموزشی edx وجود داره؟

الان در سایت edX، پنج نوع دوره ارائه میشه:

 

دوره‌های آموزشی (Course): اصلی‌ترین بخش سایت edX، دوره‌های درسی دانشگاهی هستند. تا الان بیش از ۲۴۰۰ دورۀ دانشگاهی در سایت edX عرضه شده.

این دوره‌ها اکثر قابل Audit کردن (شرکت کردن رایگان در دوره، بدون دریافت مدرک) هستند. متاسفانه تعدادی از دوره‌های علمی- تکنولوژیک edX در ایران از دسترس خارجه و بهتره از اول با قندشکن وارد این سایت بشید.

 

دوره‌های کسب‌وکار (edX For Business): این دوره‌ها توسط دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معتبر برای شرکت‌ها طراحی شده‌اند و با توجه به نیاز شرکت‌ها برای گروهی از کارمندان ارائه میشن و به صورت عمومی در دسترس نیستند.

میکرومسترها (MicroMasters): میکرومسترها دوره‌های تخصصی و کوتاه دانشگاهی برای مدرک گرفتن در زمینه‌های تخصصی هستند و امکان شرکت رایگان در این دوره‌ها وجود نداره.

دوره‌های حرفه‌ای (Professional Certificate Programs): در این دوره‌ها، مهارت‌های حرفه‌ای متناسب با بازار کار ارائه میشه و امکان شرکت رایگان در این دوره‌ها وجود نداره.

دوره‌های فوق لیسانس (Master’s Degrees on edX): دوره‌های فوق لیسانس شامل ۱۰ تا ۱۲ دوره در یک حوزه هستند؛ قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار دارند که طبق ادعای سایت، این مبلغ حدودا یک‌سوم هزینۀ دوره‌های حضوری دانشگاه‌های ارائه‌دهنده‌ست. دوره‌های فوق لیسانس سایت edX یک تا سه سال زمان می‌برند و مدرک معتبری دارند.

 

آموزش‌های سایت edx مناسب کیه؟

اصلی‌ترین مخاطبان edX خودآموزها هستند؛ همۀ کسانی که به دنبال آموزش‌های معتبر دانشگاهی برای پیشرفت علمی و کسب مهارت‌های شغلی هستند. دوره‌های edX در موضوعات گسترده‌ای ارائه میشه و چه در زمینۀ تحصیلی و چه شغلی میشه آموزش‌های مناسبی در این سایت پیدا کرد.

شناخته‌شده بودن سایت edX و اعتبار مدرک edX باعث میشه گذروندن این دوره‌ها برای همۀ کسانی که قصد تحصیل و کار در خارج از کشور و یا همکاری با بیزینس‌های سراسر جهان رو دارند، یک امتیاز مثبت باشه.

 

فرمت آموزش‌های edx چیه؟

فرمت آموزش‌های edX، ترکیبی از ویدیو، متن و پرسش‌های بین درسی است.

 

از نظر در دسترس بودن دوره و زمانبندی اون، دوره‌های edX به پنج صورت هستند:

 

Current: دوره‌هایی که در حال حاضر در جریان هستند؛ در این دوره‌ها، دانشجوها در گفتگوی دوره (discussion) فعالیت بیشتری دارند و هر هفته حجم مشخصی از درس‌ها برای مطالعه در سایت قرار می‌گیره.

Starting Soon: دوره‌هایی که تا یک ماه آینده شروع می‌شوند.

Upcoming: دوره‌هایی که تا چند ماه آینده شروع می‌شوند.

Self-Paced: اکثر دوره‌های edX خودخوان هستند و شما میتونید با سرعت دلخواهتون پیش برید.

Archived: دوره‌هایی که به پایان رسیده و آرشیو شده‌اند و همۀ ویدیوها و متن‌های دوره برای استفاده موجوده.

 

در منوی صفحۀ مربوط به دوره‌ها (Course) میتونید رشته، دانشگاه و سطح علمی مدنظرتون رو در سرچ مشخص کنید.

در تصویر پایین می‌بینید که فقط یک دوره در موضوع معماری، از دانشگاه ام‌آی‌تی و در سطح متوسط وجود داره:

علاوه بر دوره‌های انگلیسی‌زبان، حدود ۴۰۰ دوره به زبان‌های اسپانیایی، چینی، فرانسه، ایتالیایی و غیره وجود داره که زیرنویس انگلیسی دارند؛ همۀ دوره‌های edX زیرنویس متصل به ویدیو دارند و با کلیک بر روی متن زیرنویس میشه به قسمت مرتبط در ویدیو رفت. سرعت اجرای ویدیوها قابل تنظیمه و کیفیت ویدیوها بالاست.

 

تنها مشکل اینه که چند کیفیت از ویدیوها موجود نیست و اکثرا فقط در همون کیفیت بالا وجود دارند، ویدیوهای دوره‌های edX قابل دانلود هستند و زیرنویس رو هم میشه جداگانه دانلود کرد. دانلود دوره‌های edX به صورت یک بستۀ کامل از طریق خود سایت ممکن نیست و روش پیچیده‌ای داره؛ البته در اپلیکیشن موبایل امکان دانلود بخشی از محتوای دوره و مطالعۀ آفلاین وجود داره.

در سایت آموزشی edx چه درس‌هایی ارائه میشه؟

دوره‌های edX تنوع بی‌نظیری داره و تقریبا همۀ رشته‌های دانشگاهی رو شامل میشه؛ البته بیشترین تعداد دوره‌ها به ترتیب در رشته‌های علوم کامپیوتر، مدیریت و بیزینس، مهندسی، علوم اجتماعی و اقتصاد هستند.

ثبت نام در edx به چه صورته؟ هزینه‌ی آموزش‌ها چقدره؟

ثبت نام در edX در مرحله‌ی اول به راحتی و با دادن یک ایمیل یا اکانت گوگل انجام میشه و اگه بخواهید مدرک بگیرید از شما مشخصات شناسایی بیشتری میخواد؛ همینطور که قابل حدسه، گرفتن مدرک edX از ایران، پیچیدگی‌های خودش رو داره (برای آشنایی با روش‌های گرفتن مدرک از سایت edX و کورسرا نگاهی به اینجا بندازید).

بعد از ثبت نام، وارد صفحۀ داشبورد edX میشید؛ در این صفحه همۀ دوره‌هایی که شروع کردید موجوده.

در سایت آموزشی edx چه درس‌هایی ارائه میشه؟

دوره‌های edX تنوع بی‌نظیری داره و تقریبا همۀ رشته‌های دانشگاهی رو شامل میشه؛ البته بیشترین تعداد دوره‌ها به ترتیب در رشته‌های علوم کامپیوتر، مدیریت و بیزینس، مهندسی، علوم اجتماعی و اقتصاد هستند.